Feedback geven

Meer
04 mei 2018 01:14 #1 door tlc
Maakt niet uit waar, privé, werk of clubverband, iedereen is er altijd bij gebaat als je het beste in elkaar naar boven haalt. Feedback, het liefst in de vorm van opbouwende kritiek, is daarbij onontbeerlijk. Maar hoe zorg je ervoor dat feedback tot het gewenste resultaat leidt? Door af te spreken welke regels leidend zijn! Door de regels van feedback geven in acht te nemen, leer je het meeste van elkaar en het geeft meer plezier.

Regels van feedback geven
Voordat je feedback gaat geven, is het goed om te bedenken of het werkelijk om feedback gaat. Met welke bedoeling geef je het? Zou de ander jouw feedback kunnen gebruiken om een betere schrijver te worden? Als het antwoord daarop ‘ja’ is, dien je toestemming te vragen om jouw feedback te geven.

Een gewaardeerde manier om feedback te geven is door middel van de 4 G’s: beschrijf eerst het Gedrag dat je observeert, vervolgens het Gevolg dat dit gedrag heeft, het Gevoel dat het bij je oproept en vervolgens het Gewenste gedrag van de ander.

Voorbeeld:
G1: Door de vele taalfouten vind ik het lezen van jouw verhaal vervelend. G2: Het geeft me het gevoel dat je mij als lezer niet serieus neemt en G3: dat vind ik vervelend. G4: Ik raad je aan om er de volgende keer iemand vooraf naar te laten kijken.

Vergeet niet dat het om een dialoog gaat. Geef na de 4 G’s die ander de kans om te reageren. Wat vindt hij of zij van je feedback? Als je merkt dat de ander in de verdediging schiet, vertel je rustig dat dat niet nodig is. Je valt hem of haar immers niet aan, maar geeft opbouwende kritiek.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Moderators: tlcFanny