Feedback ontvangen

Meer
04 mei 2018 01:29 - 04 mei 2018 01:29 #1 door tlc
Behalve voor het geven van feedback, de 4G's, bestaan er ook regels voor feedback ontvangen. Dat zijn er in feite maar twee:

- Wees niet bang voor de kritiek
- Neem de juiste houding aan

De onderstaande vijf tips zijn uit deze regels afgeleid

1: Sta open
Zorg er als ontvanger van de feedback voor dat je ervoor openstaat. Voel je niet bedreigd of beledigd en ga er vanuit dat die ander het beste met je voor heeft.

2: Vraag om uitleg
Probeer het commentaar van die ander te begrijpen. Waarom zegt en vindt de ander dit? Schiet niet in de verdediging maar verplaats je in die ander. Vraag door totdat je precies begrijpt wat hij of zij bedoelt.

3: Zeg ook eens bedankt
Feedback is erg waardevol omdat het jou een kans geeft om een betere schrijver te worden. De ander steekt zijn of haar nek uit om je aan te spreken en wil zodoende in jou investeren. Wat zeg je dan? Iets waarmee je jouw erkentelijkheid toont: “Ik was me niet bewust van dit effect op jou en andere lezers. Dankjewel voor dit inzicht, ik zal ermee aan de slag gaan.”

4: Verwerk de feedback
Je hoeft niet direct te reageren op kritiek. Bedenk eerst wat je ervan vindt, welk gedeelte van de feedback je wenst te gebruiken en welk gedeelte je gaat negeren.

5: Doe er iets mee
Bij feedback ontvangen is de laatste regel het ondernemen van actie. Wat doe je met de feedback? Gebruik je al het commentaar of zijn er gedeelten waar je niets mee kunt? In het laatste geval dien je dit ook mede te delen: “Ik heb je feedback begrepen maar ben het niet eens met je opmerkingen over…”

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Moderators: tlcFanny