Tegenwoordige tijd of Verleden tijd?

Meer
09 mei 2018 22:02 - 09 mei 2018 22:34 #1 door tlc
Zo nu en dan worden er reacties geplaatst over de gebruikte tijd in een verhaal, vt of tt. Er zijn voorstanders en tegenstanders. Ik ben benieuwd naar de meningen hierover.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
10 mei 2018 09:54 #2 door Fanny
Het is een kwestie van smaak denk ik. Persoonlijk heb ik geen voorkeur. Ik schrijf zowel in de tegenwoordige als verleden tijd, afhankelijk hoe het verhaal in me opkomt. In de rol van lezer geldt hetzelfde; zo lang de gebruikte tijd consequent wordt toegepast hoor je mij over dit onderwerp niet mopperen.
De meeste ervaren schrijvers adviseren de verleden tijd, vooral aan beginnende schrijvers. Dit zou makkelijker zijn en je hebt minder te maken met de d-tjes en t-tjes aan het eind van een werkwoord.

PaulX schrijft hierover het volgende:
De tegenwoordige tijd kan een buitengewoon effectieve tijdsvorm zijn, mits goed gebruikt. Zijn belangrijkste kracht is dat het de lezer middenin de actie van het verhaal zet. Het kan een verhaal heel direct, snel en levendig maken [...]Schrijven in de tegenwoordige tijd is echter verraderlijk moeilijk. Vooral het aanhouden van het juiste tempo van een verhaal en voldoende afwisseling in zinsbouw zijn veel lastiger dan wanneer je in de verleden tijd schrijft.
Misschien wel het belangrijkste voordeel van de verleden tijd is dat die heel flexibel is. Omdat de tijdsvorm suggereert dat het verhaal al gebeurd is, kan de schrijver heel gemakkelijk terug en vooruit in de tijd springen, naargelang wat de loop van een verhaal vereist.

Meer
13 mei 2018 19:51 - 13 mei 2018 19:52 #3 door Kimbald
Tegenwoordige tijd voor mij werkt vaak als beleving van het personage zelf, hoe zij het stap voor stap ontdekken.
De kracht zit in wat zij nog niet weten, er is geen alwetende verteller die het lang na de feiten komt uit de doeken doen.
Het is een beetje tasten in het duister op die manier.

Net hierdoor kan het ook wat geforceerd werken, want als je dan toch meer begint te beschrijven dan wat je personage kan weten, dan loopt die verteller daar plots als een stadsgids tussen...

Uiteindelijk hou ik er geen regels op na, geen sterke voor- of afkeur. Mijn belangrijkste criterium is: probeer het en zie of het iets wordt, of werd.

Moderators: tlcFanny